Każdy, kto używa poczty elektronicznej wie, ile niepotrzebnych i niechcianych wiadomości codziennie trafia na nią i zapełnia jej pamięć. Z kolei do użytkowników smartfonów trafiają także niechciane smsy i wiadomości w komunikatorach społecznych. Ich usunięcie pochłania nasz czas powodując nierzadko irytację.
Spam, czyli niechciane wiadomości
Określenie to z języka angielskiego oznacza skrót od mielonki wieprzowej, z kolei inne, bardziej tematyczne tłumaczenie oznacza bezsensowne oraz denerwujące wiadomości. Są to zatem treści przesyłane masowo, czyli do dużej liczby użytkowników w formie wiadomości. Ich odbiorcy nie wyrazili zgody na otrzymywanie owych wiadomości, jednak te i tak trafiają na ich skrzynkę mailową lub jako wiadomości sms. Treść wiadomości jest ogólna i skonstruowana tak, aby każdy, kto ją odbierze mógł zainteresować się jej treścią. W formie jej nadania nie istnieje żaden stopień spersonalizowania do odbiorcy. Bardzo duża część spamu to oferty handlowe, reklamy i promocje, które nie charakteryzują się wysokim stopniem niebezpieczeństwa. Istnieją jednak takie, które mogą zawierać wirusy i stanowić zagrożenie dla naszych urządzeń i gromadzonych na nich danych.
Skąd się bierze i jak sobie z nim radzić?
Spam trafia do nas najczęściej poprzez powiązanie różnych środowisk reklamowych z formularzami danych, które wypełniamy np. podczas zakupów online, przystępując do konkursów, dołączając do programów lojalnościowych firm. Wypełniając część dotyczącą udzielenia zgody na przesyłanie informacji handlowych często nie zachowujemy należytej dokładności i zaznaczamy wszystkie, nawet niepotrzebne okienka, które upoważniają podmiot do przesyłania informacji także podmiotom współpracującym. Tak więc, należy wykazać się ostrożnością podczas wypełniania takich danych a ponadto, warto chronić swój adres e-mail i traktować go jako dane wrażliwe. Dobrze jest posiadać dwa adresy e-mail, jeden formalny a drugi właśnie do celów komercyjnych. Warto też oznaczać te wiadomości jako spam i przenosić do odpowiedniego folderu na e-poczcie i włączyć filtry antyspamowe. Z pewnością zminimalizuje to napływ nowych wiadomości spamujących, a te które się pojawią, od razu najlepiej usunąć.